تاخیر در بلوغ دختران
مشاوره روانشناسی
تاخیر در بلوغ دختران
شنبه 4 آذر 1396 ساعت 13:30 | بازدید : 173 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

بلوغ دیررس در نوجوانان

نشانه های بلوغ دیررس چیست ؟

تفاوت بلوغ دیررس در دختران و پسران ؟

بلوغ دیررس پدیده ای است که در میان نوجوانان کم و بیش شایع بوده ، بدین صورت که از جهش رشدی همسالان خود عقب می می مانند و در بسیار موارد این تاخیر باعث نگرانی و اضطراب نوجوان ها می شود که در میان دختران و پسران متفاوت است .

تاخیر بلوغ از نظر پزشکان

پزشکان بر اینکه دقیقا  چه سنی شامل تاخیر در بلوغ می شود ، اتفاق نظر ندارند ولی به طور معمول در دختران از 13 سالگی پستان ها جوانه می زند و در پسران در 13 و نیم سالگی بیضه ها شروع به رشد خواهند کرد و اگر از این سن ، در این تغییرات  رشدی ، تاخیری بیفتد جزء بلوغ دیررس به حساب می آید .

از عواملی که ممکن است باعث بلوغ دیررس شود عامل وراثت است . یعنی بعضا در خود نوجوان هیچ عیب و اشکالی وجود ندارد . بنابراین نگران نباشید و فقط پزشک را در روند بلوغ نوجوان خود ، درجریان بگذارید .

در این بین نقش والدین و خانواده به عنوان اطرافیان نوجوانان بسیار حائز اهمیت است . به نوجوان خود کمک کنید تا بتواند بهتر با این پدیده کنار بیاید . مثلا به جای اینکه به او فشار بیاورید که حتما با همسالان بالغش فوتبال بازی کند بهتر است او را تشویق کنید که مثلا به سمت ورزش شنا و یا دویدن برود و پس از اینکه روند رشد خود را کامل کرد ، خودش انتخاب کند که چه ورزشی بکند .

بلوغ دیررس در پسران :

بلوغ دیررس در پسران کاملا متفاوت با دختران است و پزشکان در اکثر موارد ، نوجوانی را مورد درمان قرار خواهند داد که نشانه های اولیه ی بلوغ به صورت خیلی ریز و کوچک دراو رخ داده باشد و این حداقل در آستانه ی 14 سالگی پسران است .

معمولا برای این نوجوان هورمون های مردانه ای تزریق می شود که باعث بزرگتر شدن بیضه ها و موی شرمگاهی در پسران شده و بدین ترتیب ممکن است نوجوان نسبت به همسالان خود ریزچثه تر به نظر بیاید اما موی شرمگاهی و دستگاه تناسلی وی بالغتر است و این نشانه ای از مردانگی برای او خواهد بود که باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس قدرت در او می شود .

بلوغ دیررس در دختران

معمولا سازگاری دختران با پدیده ی بلوغ دیررس نسبت به پسران بیشتراست ، چرا که رشد دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد . مساله ای که در بلوغ دیررس خیلی مهم است ، مساله ی قد است که معمولا به دختران به خاطر کوتاهی قد و کوچک بودن دید منفی وجود ندارد و یا بسیار کمتر از پسر های کوچک و کوتاهی قد در پسران است .

همانطور که در بالاتر گفتیم وجود والدین در این موقعیت ها در کنار نوجوانان اهمیت زیادی دارد ، با این حال می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان  به صورت مشاوره تلفنی و آنلاین در مرکز مشاوران هیروو مشورت کرده و راهنمایی های مفید را کسب کنید .




موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 838
بازدید کل : 40529
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 15
:: بازدید ماه : 838
:: بازدید سال : 3326
:: بازدید کلی : 40529